Steg för steg

Såååå, tänkte att det kunde vara kul att visa hur jag lär in nya tricks. Har precis nyss börjat lära Chico kommandot "in". Det betyder att han ska befinna sig framför mig och sedan vända sig om och backa in mellan benen på mig.

Brukar få en del frågor om hur jag lär in hunden vissa saker så nu filmar jag allt från grunden och alla små steg. Har tidigare inte tränat detta med Chico så dessa videos är det enda vi tränat.

Man kan träna på så många olika sätt, vissa tycker att man bara ska använda 5 klick och sen ta en paus men jag tycker att det här är det som funkar bäst för mig och hundarna. Runt 3-4 min och sen en paus.

(varning för barnsliga läten och röst)

Det här är alltså första gången vi testar på. I början nöjer jag mig med själva vändningen och försöker själv hjälpa honom genom att flytta mina ben så han hamnar rätt, sen kräver jag lite mer av honom att han ska tänka vart han ska. Leder honom väldigt mycket med hjälp av handen.


Efter att ha tagit en paus och låtit honom "sjunka in" det han precis gjort så försöker jag att hjälpa honom allt mindre, så han ska få tänka själv vad det är han gör. Alltså mindre handrörelse.


Jag kommer filma nästa gång vi tränar osv så man ser alla små stegen man gör. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0