Så litet men ändå så stort

Precis som rubriken lyder så hände förut ikväll en rolig händelse! Kiro fick ett tokfnatt och började skälla på nedervåningen medan jag och Chico tog det lugnt på övervåningen. På en halv sekund flög Chico upp och var påväg att rusa ner för trappen då jag precis innan han tog första trappsteget ropade till "Chic!" och han tvärtstannade. Ropade in honom och bjöd in honom till lek med en strumpa (haha, man tager vad man haver) och brottning. Sen avbröt jag leken och han fick springa ner och kolla vad det var som hände.

Så liten grej men ibland blir man stolt.

Första gången på Nybörjarkursen

Ja, nu har vi äntligen fått varit iväg på kurs jag och Chico. Ska berätta lite om kvällen.

Alla deltagande var inte där idag men de som var där var en border collie på 2,5 år, en vit herdehund på 1 år (?), en chihuahua på ca 1 år och Chico på 6,5 månad.

Första jag fick göra (eftersom jag missade första gången) var att vi skulle utvärdera Chico och se vad han var för typ av hund. På de flesta kurser pratar man mycket om fyrklövern, dvs 4 olika belöningar (mat/godis, socialt, kamplek och jaktlek). Först fick vi gå fram till de personer som var med på kursen och se om han var social, om han hälsade, var framåt osv. Det gick bra, han var glad och nyfiken och hälsade gärna men var inte för klängig.

Det andra vi fick göra var att gå rakt mot en stolpe (utan att göra något speciellt) och sen när vi kom fram så skulle vi vända och försöka hålla kontakten med hunden på vägen tillbaka. Det var nemas problemas!

Ledaren skulle sedan ta hunden och gå iväg en bit ifrån ägaren. Chico gick ett par steg sen ville han inte mer.

Sen skulle vi testa att kampa med hunden för att se om han ville, om han gjorde motstånd när han hade leksaken i munnen mm. Chico tyckte detta var skitkul och lekte på som vanligt.

Då var det dags att se hur han regerade på godis. Man hade godis i en knuten näve för att se hur mycket hunden kämpade för godiset. Chico som är klickertränad började såklart att bjuda på en massa beteenden när jag inte öppnade handen och undrade nog vad han skulle göra, haha!

Sen var det jaktlek som skulle testas. Då hade vi två bollar som man kastade först den ena och sen den andra. Gick också bra.

Så deras utvärdering på Chico blev: en mammakär hund som är väldigt lättbelönad, positiv och nyfiken, social men inte för klängig som gärna bjuder på beteenden.

Paus en kort stund

Efter att ha lämnat hundarna i bilen en väldigt kort stund så skulle vi se hur alla gjorde när dom tog ut sina hundar i bilarna, dvs om hunden själv bara hoppade ut eller om den väntade på ett varsegod osv. Tror att alla hundar hoppade ut på mer eller mindre egen lust medan Chico duktigt stod kvar och höll kontakten på mig och väntade på mitt varsegod. ;)

Vi gick sedan igenom lite hur man på olika sätt kan lära in kommandon, övade sitt och ligg. Tränade på ögonkontakt, stanna kvar, förbudsord och lite så.

Fikapaus

Sen blev det hundmötes övningar. Då vi var 4 st deltagare så fick vi stå i en fyrkant och en i taget gick slalom mellan ekipagen och den som gick skulle hålla kontakt med hunden och de  hundar som var stilla skulle man även hålla kontakt med genom sitt, ligg, ögonkontakt osv. Chico brydde sig inte ett dugg om de andra hundarna och följde efter mig glatt. Inte det minsta krångel. Yngst uppförde sig bäst. :)

Vi tränade vidare med hundmöten genom att möta varandra först i en lite större båge och sen rakar mot varandra. Några gånger skulle vi stanna och hälsa på varandra och gå vidare och andra bara gå. Gick kanon!

Så med andra ord skötte sig Chico mer är utmärkt, brydde sig inte om andra hundar och tyckte bara att det var riktigt roligt. Mycket är repetition för mig då jag redan gått en sådan här kurs med Kiro när han var liten men jätte bra träning för Chico och mig och några nya saker har jag allt lärt mig idag! Stolt? Ja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0